fredag 5. februar 2016

En stund siden sist...

Nå har det gått en liten stund siden sist jeg blogget, det er rett og slett fordi jeg har vært litt ekstra nedfor. Har det ikke så lett med overlegen her inne, føler ikke at jeg blir hørt. Merket meg en tekst noen andre skrev på Facebook som jeg kjente meg veldig igjen i. Her er en kopi av teksten:

«Til DEG, Lege eller psykolog. Du har en utdannelse som forteller deg hva som er riktig, hva du kan gjøre i følge fasit. Er du helt sikker på at den stemmer? HØR LITT PÅ MEG!!! Ta noen få minutter av ditt liv til å lese om mitt liv og mange andres liv. Vær så snill og gjør oss den tjenesten. Det handler om oss rusmisbrukere. eller rusbrukere som jeg velger å kalle oss. Du finner ikke oss på gata.Vi har fortsatt troen på et liv. Du finner oss i ditt kartotek og vi er de brysomme pasientene storsamfunnet mener du skal dressere til å være som "alle andre" Vi er de som har valgt livet, men ikke har fullført pensum ennå.
Vi er de som kommer til deg og ber om hjelp, men ikke har ordene til å forklare deg hva vi mener. MEN, vi prøver å leve.Vi prøver å gjøre livet levelig for oss selv, først og fremst, deretter for våre kjære. Vi er voldtatt av fedre, mødre eller andre. Vi er de som MÅTTE gå på skolen for å bli mobbet. Vi er de som IKKE valgte å ta livet av oss selv om andre oppfordret til oss det.Vi er de som godtar at naboen har finere hus eller bil. Vi er de som er i stand til å se at våre medmennesker er vakrere enn oss uten å krympe av den grunn. Vi er også de som tar de tyngste oppgavene på jobben fordi vi ønsker å kompensere for manglende "menneskeverd" Tenk deg om nå! Hvor mange av oss har du tenkt "dophue" om i ditt stille sinn?Har du lest vår historie?Hvor ofte har du følt sorg, smerte og sinne for hva vi har opplevd? Hva med dine egne barn? Hva hadde du følt om en av oss var ditt avkom? Når vi har jobbet oss ut av rusen og trenger hjelp til å takle traumer, sitter du der i din hvite frakk og sier at vi er flinke. Nå er vi ferdig med rusen. ALDRI MER!! Hva gjør du videre? Jeg håper du forstår det, kjære lege/psykolog; Det var ikke rusen som gjorde oss syke. Det var grunnen til at vi begynnte å ruse oss som er sykdommen. Om vi har klart å jobbe oss ut av det på egenhånd, eller med ønsket legemiddelassistanse, er det en enorm prestasjon. Det er fordi vi atter engang valgte livet. Om ikke vi hadde valgt livet, hadde de fleste av oss vært i SSB`s register over selvmord. Du må ikke engang innbilde deg at ikke vi alle har vert der; Stadiet hvor vi vurderte å avslutte alt. VI VALGTE LIVET. Da synes jeg det er sinnsykt dårlig av deg å vurdere oss som "dophuer" om vi trenger medisiner i en overgangsfase til et"normalt" liv. Hadde andre gjort så dårlig jobb på sin arbeidsplass, hadde de fått sparken på dagen uten "fallskjerm". De hadde blitt ansett som uskikket til jobben de var satt til å gjøre.Hva synes du om følgende? Eks; Du setter din bil på verksted for å fixe at den tar for mye bensin og får svar fra verkstedet; Ja, denne bilen tar alt for mye bensin, så du må ikke gi den mere bensin. Prøv å gi den lampeolje istedet, for vi har ikke tid til å finne ut årsaken, eller gjøre noe med årsaken. Hvor har du viskelæret da? Det du kan pusse ut bilens problemer med som du forlanger av pasientene dine? Jeg skal fortelle deg det, jeg. Tar du ikke dette her i en nedtrappingsplan og samtidig ikke gidder å ta deg bryet med å finne ut av hvordan din pasient har det bra og levelig på et visst nivå med medisin, kan du prøve det samme med bilen din. Tar den 0,9 l pr mil og du bestemmer at den bare kan få 0,5 l pr mil, får du se hvor lenge bilen holder ut. Du har et verksted til å finjustere bilen din,. Vi pasienter har DEG. Du er jævlig heldig som sitter der i din hvite frakk og av eget skjønn kan vurdere hvordan pasientene din egentlig har det, uten engang og ha snakket med pårørende. Men pass deg du! En dag tar flaksen slutt og da får du mange søksmålsflekker på den hvite skjorta di....»

Jeg syntes det var bra skrevet og akkurat det legen min her trenger å høre. Tror vi er mange som kjenner oss igjen her. Overlegen her, nekter å trappe meg mer opp enn til 70ml, selv om jeg trenger minst 80ml for å fungere normalt og ikke føle meg dårlig hele tiden. Og legen har jo uttalt at han ikke liker Metadon, så han er personlig imot en medisin han skal dele ut til meg, og det mener jeg blir feil.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar